mandag 5. april 2010

Vikingtreff i Mexico

Da har to uker gått, og jeg har nok engang sagt hadet til familien Glum aka Stabursvik. Det var kjempekoselig med litt stabursvik- love og humor igjen :)  Selv om det innimellom ble litt mye oversetting fra spansk til norsk og norsk til spansk (selv om hr Stabursvik fikk brukt litt spansk han også, de andre lærte litt) og kretsmesterskap i styr og styring, var det et veldig vellykket møte mellom to verdener. Det har vært to stappfulle uker og for at dere skal få nyte den nyinnstilte sommertida skal jeg ta det litt kort og oppsummert! Og heller slenge på noen tusen ord i form av bilder.

TABASCO
Først var vi fem dager i Tabasco, Villahermosa. Her var familien min og rotary-familier sjef, og det var hardt program hver dag(noen, host andreas host, kunne tenkt seg litt mer hvile, tror jeg hehe). Alle, inkludert meg, ble overrasket over hvor mye vi ble tatt med rundt. Trodde det skulle bli roligere. Fra de kom til de dro var det noe som skjedde, og jeg hadde heller ikke peiling på hvor vi skulle. Velkomstfest, frokoster, sentrum, skolen, stranda, båttur i Paraiso, grottetur i Teapas, mayaruiner i Comalcalco og Palenque, Rotarymøte i Tenosquie, ”shopping” på grensa til Guatamala og til slutt feiring av 18 årsdagen min på fredag. Og det gjorde vi i ekte 15-årsfeirings-stil! Dere vet kanskje at 15 år for jenter feires med en stor fest, masse folk og ikke minst: prinsessekjole <3 Hehe. Det var en kjempeartig opplevelse og jeg følte meg veldig heldig for å ha så fine familiER og venner.





PLAYA DEL CARMEN
Rett fra festen dro vi og byttet klær og rett til bussholdeplassen for å ta nattbussen til la Riviera Maya, nærmere bestemt Playa del Carmen, den litt roligere, mindre og amerikaner-stappfulle lillesøstra til Cancun. Der tok vi det helt med ro etter travle dager. Hvit strand, turkist hav, strålende sol og helt vilt mye amerikanere, det var uvant å se høye, blonde, slanke folk igjen haha. Det eneste lille skyen på himmelen var da forsøket på å komme seg under den verste turiststranda resulterte i et nydelig bad på en fantastisk strand, solbrente skuldre og frastjålet sekk med lommebok, pappas kamera og lonely planet guiden. Og senere en hyggelig runde med meksikansk politi og byråkrati. Jadda.. men det var ikke stort å gjøre, selv om den sleske politifyren betrygget oss med at de undersøkte veldig bra, sekken ble borte. Men de beste bildene har man jo i hodet! Vi dro også til Cozumel og snorklet.



MEXICO CITY
De siste 3-4 dagene dro vi til Mexicos hovedstad. Her ble det litt styr med den familien jeg bodde hos forrige gang jeg var her som gjerne kunne tenkt seg å ha bestemt alt for oss fra øyeblikket vi landet, men vi fikk til et fint kompromiss og noen kjempefine dager og sett veldig mye! Sentrum, nasjonalpalasset, verdens nest største fotballbane, Xochimilco, Frida Kahlo- museet, Plaza Garibaldi, jeg møtte tilfeldigvis en utveklingsvenn fra Finland med familie øverst i Torre Latinoamerika, litt marked og enda mer mat. Søndag måtte vi si hadet på nytt da jeg tok flyet hjem til Villahermosa. Det som var litt herlig var at jeg reiste buisness class og fikk derfor komme inn i vip loungen og boarde først, hihi, det var min første gang :)




Det var altså kjempekoselig, men jeg er glad det fortsatt er 3 måneder igjen her og at jeg ikke skulle bli med dem hjem enda. Nå er det tilbake til normalen igjen, men ikke for så lenge! Lørdag drar vi nemlig den lenge etterlengtede turen vår som går gjennom ca hele Mexico og ender opp i Cancun i mai. Men skal komme tilbake til det :) 

Hasta luego !

1 kommentar:

  1. så bra du kosa dæ, misunne dæ veldig :D
    kos dæ masse videre med reisinga di da, vær forsiktig :D

    SvarSlett