søndag 9. mai 2010

It must have been love! But its over now – Gran Viaje 2010

Da var dessverre/ endelig den månedslange turen vår slutt torsdag morgen og jeg sitter i sirkuset mitt av et hus i Villahermosa, trøtt, sliten, brun, 2 kg lettere (!) og med en forferdelig ekkel hoste. Klare for festberetning?




Jeg starter med å fortelle om det som er opplagt og som Rotaryfolka vet skjer på turen, som gjør at de lar oss dra: Alt vi så av fantastiske steder, mye buss, internasjonale vennskap, læring, snakke masse spansk og ha det veldig artig. Vi så litt av alt: Storbyer (Mexico City og Guadalajara), småbyer( San Miguel de Allende, Taxco), skikkelig indianerlandsbyer med indianerfolk som praktiserte troen sin i sære kirker(San Juan de Chamula), vakre byer (Guanajuato med trange små gater og europeisk kafekultur, Cuernavaca hvor vi bare var en time), kjedelige byer (Chetumal og Tuxtla), strender (Acapulco, Huatulco og Cancun), regnskog (fossene Agua Azul, Misol- Ha), fjell, fornøyelsesparken Six Flags, museer og pyramider/ruiner (Teotihuacan, Palenque, Tulum og Chichen Itza).  Mexico <3




Jeg kunne ha sluttet der og latt dere i troen på at det var en litt slitsom, men idyllisk tur, men jeg liker ikke å føre de få leserne mine bak lyset, og det ville ha vært å lukke øynene for ca 50% av det turen besto av for mange av deltakerne. Nemlig festing og laffing. Turen startet med tequila på bussen, dag 2 ble vi tatt med av turlederne på disko, det var romfester til vi nesten ble kastet ut av hotellet og turlederne tok oss med på steder med åpen bar og der det ble røyket hasj. Alle av de fire D’ene ble brutt, for å si det sånn! Det var jo såklart litt som du la opp til det selv, det var ikke slik for alle, jeg forteller bare om de som tok den lengst ut. Men for meg ble dette en overraskelse, jeg hadde virkelig ingen anelse om at det var slik det skulle bli. Det hadde nok mye med gruppen å gjøre, mange/de som ropte høyest (og rope gjorde de virkelig) var kraftig umodne og barnslige og kom på turen med et helt feil utgangspunkt. En liten irritasjonsfaktor. Men vi hadde det jo mye gøy og vi ble hele tiden godt passet på.

I Mexico By dro vi på ruiner, kjøpesentre, museer og Six Flags. Guadalajara var to mislykkete turer på kino(en underjordisk kino :D), en bar hvor verdens dårligste gruppe spilte(men de spilte The Killers! Og hadde en søt apekattbamse som maskot) og besøk i opprinnelselbyen til Tequila + tequilafabrikk. Guanajuato var fantastisk. Nydelig by med små søte gater, skikkelig autentisk og romantisk (det er en gate hvor passasjen er så smal og to balkonger er så nære at man kan lene seg over og kysse fra dem, noe et par hvis kjærlighet var forbudt gjorde i følge historien), mumielik, utested og til slutt gå syngende og festende langs gatene med en gruppe musikanter som spilte og sang. Taxco var også nydelig og jeg brukte alt for mange pesos på sølvsmykker. Acapulco var dritkult! Selv om havet hadde farlig mange bølger og sanda var hard var det herlig. Huatulco var først skikkelig skuff, før vi dro på en herlig båttur i dens mange bukter, hvor vi snorklet, badet og spiste. Cozumel kan bare legge seg! Jeg hadde en helt syk snorkleopplevelse der jeg på helt egenhånd svømmende fulgte etter en stim av hundrevis av Dorisfisk(bare at de var brune og gule), dykket blant koraller og så fisker med øyne som diamanter. Ariel, vi kan bytte liv anytime! Cancun var også ganske skuff, etter 9 måneder med å bli oppforet på hvor fantastisk det er. Enorme all- inclusive hoteller stappfulle av utlendinger (på vårt var det canadiere), kjøpesentre og dritkule utesteder. Og tusen ting til.




Tittelen på innlegget er tatt fra en minnerik kveld da vi stoppet på en av de mange tusen OXXO’ene (Mexicos svar på Statoil, bare uten bensin) på vei til Acapulco. Alle har kjøpt sitt, vi sitter og spiser, og med et klirrer det i glass og vindusruta er knust! Leken til to franske gikk litt langt. Det resulterte i 2 timers venting midt i nowhere med ingenting å gjøre, bortsett fra å synge og danse til gamle kjærlighetsklassikere på bilradioen til to tvilsomme typer på parkeringsplassen.



Bursdagen min var dagen vi ankom Chetumal, en utrolig kjedelig by. Hallo, byen har ikke OXXO engang! For de som skjønner den, sier det litt. Men byen har en utrolig fin innsjø med sju blåfarger, det skal de ha, og høyere luftfuktighet enn Villahermosa. Hele dagen ble brukt til stort sett ingenting, motta gratulasjoner og henge. På kvelden var det en grusomt harry rotaryfest og en liten overraskelsesfest på rommet etterpå. Jeg fikk også verdens søteste gave av mine kjære danske venner, ting for å forberede meg på voksenlivet: kondomer, babyflaske, førerkort(under navnet Julie Starbucks, nasjonalitet fjeldabe), strikkepinner, lesebriller og hold in truser. Og til slutt et smykke og øredobber:) Dagen etter fikk jeg sang og kake på meksikansk vis: få hodet most inn i kaka. Kos ;) Så nå er jeg endelig 18 og føler meg egentlig ganske så stor.



På vei hjem ”besøkte” vi Merida, der Ida bor! Etter litt kommunikasjonsproblemer pga min manglende telefon og manglende signal møttes vi til slutt i sentrum. Det var utrolig utrolig koselig å møte henne, høre Yucateco-spansken hennes og snakke norsk igjen! Ida, du er god :)



Jeg var den eneste nordmannen på turen, med bare dansker som nærmeste landsmenn. En danske ble min beste venn på turen, vi brukte tida på å mobbe av svensker og tyskere, hadde dype og mindre dype samtaler og kranglet om hvem som er best av Norge og Danmark. Men selv ikke de forstår Harald Eia- humor, hvorfor nordmenn elsker og hater Alexander Rybak eller hvorfor danglebærsangen er morsom, så det sier litt da jeg til slutt fikk jeg nok og satte meg emo ned med Åge, Tre Små Kinesere, DDE, Erik & Kriss og Postgirobygget på iPoden bare for å være norsk, om enn alene. Hallo, når hører jeg på slikt til vanlig? Men kos var det. 



Det var mye buss, lite søvn, det ene fine hotellet etter det andre, frokostbuffet, middagsbuffet, chilaquiles, pannekaker og frukt til frokost, masse bildetaking, masse tull, masse ting som ble borte(for eksempel mobilen min L ), romfester, utesteder, pynte seg på 20 min, brasilianere, tyskere, gavekjøping, pengestyr, koffertpakking, trøtte ansikter, evige minner, artige stunder, kjempekoselige folk, teite folk, rare folk, solbrenthet, forkjølelse og sene kvelder. Det var slitsomt og sykt, men det var helt klart verde!




2 kommentarer:

  1. hihi, høres ut som du har hatt det fantastisk, søta! :D

    SvarSlett
  2. fantastisk, fantastisk, fantastisk! men at de ikke har oxxo!! domt til aa bli en mislykket affaere, de var savnet i Venezuela ogsaa for aa si det saann:)

    SvarSlett